Hur ska det födas?

Möjligtvis otroligt tråkigt för en fredagskväll, men här sitter jag och tittar på dokumentären "The Business of Being Born". Den undersöker sätten barn föds på här i USA, vad som är dåligt/bra/skadligt/naturligt och så vidare. Mer än 30% av barn blir tydligen födda genom kejsarsnitt på grund av olika droger kvinnorna blir matade med, allt för att sjukhusen i grund och botten är företag som behöver tjäna pengar.

Trots att jag alltid tyckte det verkade extremt skrämmande att föda barn på det naturliga sättet var det väl alltid det jag förutsatte skulle ske. Sen kom jag hit, och det var kejsarsnitt hit och kejsarsnitt dit. Här är kejsarsnitt nästan sett som ett naturligt sätt nuförtiden. Genast tänkte jag, "skitbra, händer det så ofta och smärtfritt måste det ju vara helt OK, perfekt, det tänker minsann jag göra också när det är min tur". Om jag tänker så finns det nog 254233543613 andra personer som tänker så just nu också. Klart, det är ju det som är meningen. Det är ju det de vill att man ska tänka. Det är renare, lättare, och att slippa komma ihåg en smärtsam procedur - great!

Efter att ha sett ungefär halva dokumentären blev jag rätt ställd. Brukar anse mig själv ganska kritisk när det kommer till propaganda/marknadsföring/manipulering efter att jag lärt mig grundkoncepten i hur detta samhället är uppbyggt, så jag blev lite förvånad att ha fallit för det i sammanhang med födande av alla saker. Sjukt! Nu förstår jag ju självklart att på samma vis som doktorer framställer naturligt födande från en vinkel framställer dokumentären sin agenda från bara en vinkel. Hittills i alla fall. 

Men jag måste ju personligen säga att efter att ha sett ett helt naturligt födande i vattenbad, ja - de visade faktiskt, ser det ju inte så skrämmande ut i alla fall. 

Eller va säger ni morsor?

Kommentarer

Släng mig en åsikt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0